Ako začať predávať cez internet

Sekcie

  1. úvod
  2. prečo chceme predávať cez internet ?
  3. čo chceme predávať cez internet?
  4. konkurencia
  5. ako predávať cez internet
    1. inzertné portále
    2. zľavové portále
    3. sociálne siete
    4. vlastný internetový obchod
      1. prenájom
      2. riešenie na mieru
  6. reklama
    1. PPC reklama
      1. v internetovom vyhľadávači Google
      2. obsahová sieť
        1. Google Adsense
        2. eTarget
      3. reklama na sociálnych sieťach
  7. SEO
  8. sociálne siete
    1. Facebook
    2. Azet
    3. Twitter
    4. Youtube
    5. ostatné
  9. Blog
  10. internetové fóra – Porada.sk, ModryKonik.sk
  11. analytika
  12. Newslettre – emailové spravodaje
  13. Guerilla marketing
  14. PR články

1. Úvod

Predaj cez internet sa stal v poslednom čase nákupným, ak to môžme nazvať, tak aj spoločenským fenoménom. Podľa spotrebiteľského prieskumu Európskej komisie, až 62% Slovákov nakupuje cez internet. V absolútnom vyjadrení to je až 3,3 milóna ľudí zo Slovenska a každým rokom sa tento počet neustále zvyšuje.

Týmto článkom chceme orientačne priblížiť problematiku internetového predaja pre začiatočníkov. Jeho výhody, nevýhody a úskalia pre ľudí, ktorí sa chcú zapojiť do internetového predaja alebo podchytiť základnú problematiku predávania cez internet.

2. čo chceme predávať cez internet?

Síce smiešna, ale veľmi dôležitá otázka. Existujú rôzne odpovede a na ne rôzne predajné stratégie.

  1. predaj z dvôra – napríklad med, zemiaky, orechy
  2. predaj špeciálnych produktov – ručne vyrábané hračky, špecializované výrobky z medu, liečivé domáce čaje a pod
  3. predaj úzkoprofilového sortimentu – napríklad motorové píly a príslušenstvo
  4. všeobecný predaj – napríklad záhradná technika

Čím vačší sortiment, tým je treba väčší úvodný kapitál na naskladnenie produktov a ich propagáciu. Samozrejme aj väčšia konkurencia z dôvodu prekrývania ponuky. Čím väčšia konkurencia, tým sú väčšie náklady na marketing, nižšia marža a nutnosť väčšieho obratu.

3. prečo chceme predávať cez internet

Ďalšia jednoduchá, všedná, ale dôležitá otázka.

  1. privirobenie si – bokovka
  2. predaj nadbytočného množstva vlastných produktov
  3. vlastná obživa – chcete byť samoživiteľom
  4. ďalší predajný kanál – napríklad už predávate produkty v klasickej predajni
  5. marketing – internetový obchod je len ďašia forma propagácie vašich produktov

Jednotlivé odpovede majú veľký vplyv na vašu ďalšiu činnosť pri zakladaní predaja cez internet. Napríklad pri predaji nadbytočného množstva vlastných produktov vám až tak nebude záležať na ich nutnom okamžitom predaji, investícii do marketingu a nutnosti rýchleho návratu investovaného kapitálu. Avšak pri type internetového predaja “vlastná obživa”, musíte investovať nielen do nákupených produktov, ich propagácii, nutnosti čo najrýchlejšieho predaja, ale už aj do vytvorenia si lojálnych zákazníkov.

4. konkurencia na internete

Áno, konkurencia. Nenávidené slovo, ale ja inšpirácia a hlavne spätná väzba.
Pri rozhodovaní sa o predaji produktov cez internet nieje nič jednoduchšie ako si tieto produkty nájsť na internete a zistiť nasledovné veci:

  1. kto ich predáva na internete – počet konkurentov, kto je to, aký majú kapitál, zisky, orientačnú maržu
  2. ako ich predáva na internete – inzercia, vlastý eshop, zľavové portále a pod.
  3. aké je cenová hladina – akú budete mať pravdepodobnú maržu
  4. sila konkurencie
  5. ako konkurencia investuje do marketingu a aké marketingové kanály využíva
  6. a pod.

“Okopírovať”úspešnú  (áno, úspešnú, pretože okopírovať neúspešnú konkurenciu je strata peňazí a času!) konkurenciu je obrovská výhoda pre vás. Pridajte k tomu vlastné nápady a už ste predbehli najlepšiu konkurenciu. Tomu sa povie konkurenčná výhoda.

Vždy sa inšpirujte, pretože vaša konkurencia už zaplatila svojím časom a peniazmi to, čo vy len “skopírujete”. Nezabúdajte, že vaša konkurencia je aj za hranicami Slovenskej republiky. Nemusí byť vaša priama, ale ako inšpirácia plne postačuje. Nezabúdajte, že internet hranice nemá a že stačí iba preložiť text do iného jazyka a už pôsobíte na inom, zahraničnom trhu.

5. ako predávať cez internet

Áno, existuje viacej možností ako začať predávať produkty cez internet. Predajné techniky sú spojené s odpoveďou na predchádzajúce základné otázky: Prečo chcem predávať cez internet? , Čo chceme predávať? a Konkurencia na internete.

Tu sú základné možnosti predaja cez internet

  1. inzertné portále – najjednoduchšia a najlacnejšia možnosť. V podvedomí potencionálnych zákazníkov je “dosiahnutie nízkej ceny”. Na Slovensku je najnavštevovanejším inzertným portálom WWW.BAZAR.SK
  2. zľavové portále – vynikajúci nástroj na rýchly predaj aj vo veľkom počte. Ďalšia výhoda je v širokospektrálnom marketingu na určitý segment zákazníkov (čakajúcich na výhodnú kúpu) a možnosti si podchytiť zákazníkov vhodným doplnkovým marketingom (napr. ďalšia kúpa so zľavou 20%). Nevýhodou je oslovenie segmentu “lowcostových” zákazníkov alebo len “skúšačov zliav”, vysoké náklady v udelení zľavy a provízie pre zľavový portál. Ak máte na sklade ležiak, voľnú ubytovaciu kapacitu alebo veľkú maržu na produkt, potom SMELO do toho!
  3. sociálne siete resp. komunity na sociálnych sieťach (Facebook) – áno, cez Facebook je možné priamo predávať a to okamžite. Stačí ak si napríklad na Facebooku vyhľadáte komunitu-skupinu, napríklad “Predaj z dôvora”, kliknete na tlačítko PRIDAŤ sa k skupine a ste tam. Teraz stačí len napísať vhodný príspevok. Takéto komunity-skupiny na Facebooku majú výhodu v tom, že sú v nich už existujúci ľudia so záujmom o kúpu produktu v danom segmente.
  4. vlastný internetový obchod – na jednej strane plne flexibilné riešenie na predaj cez internet a to plne pod našou kontrolou. Na druhej strane bez návštevnosti potencionálnych kupcov. Prirovnali by sme to k samostatnému klasickému obchodíku na ulici vs. otvorenie obchodnej prevádzky v nákupnom centre.
    Existujú dva základné typy internetových obchodov:
    I. prenájom internetového obchodu
    – internetový obchod je ihneď plne k dispozícii, bez nutnosti správy, aktualizácie, webhostingu a podobne. Stači si iba internetový obchod naplniť produktami, nastaviť cenu za dopravu, spôsob platby a internetový obchod je plne funkčný. Predstaviteľom takéhoto typu je náš systém Môj Internetový Obchod
    II. riešenie na mieru

    – nechať si vytvoriť vlastný systém internetového obchodu je v sebe zahŕňa vysoké riziko a to:
    a) vybrať správne riešenie. Či už OpenSource (zadarmo) alebo vytvorené dodávateľom od základu
    b) vybrať si spoľahlivého dodávateľa, ktorý nielenže vytvorí systém internetového obchodu , ale vám ho aj v budúcnosti bude aktualizovať, vytvorí resp. upraví vám požadovanú funkcionalitu a podobne
    c) zabezpečiť si hosting internetového obchodu a doménu
    d) na začiatok zainvestovať veľkú sumu (od 500Eur) za vývoj systému internetového obchodu
    e) nastaviť a zoptimalizovať si internetový obchod bez podpory alebo si ju zaplatiť

6. Reklama na internete

Predpokladajme, že máme už máme vytvorený internetový obchod, nastavený, vložené produkty a podobne. A teraz zistíme, že náš internetový obchod NIKTO NENAVŠTEVUJE. Nikto do nášho internetového obchodu nechodí. Ani jeden návštevník. Toto je podstatná chyba väčšej časti začiatočníkov v internetovom predaji. Majte na pamäti, že nieje podstatné mať perfektný internetový obchod, ale prilákať potencionálnych zákazníkov do nášho internetového obchodu.

Existujú nasledujúce druhy internetovej reklamy:

  1. reklama v internetovom vyhľadávači Google – 99,8% slovenských internetových užívateľov používa tento internetový vyhľadávač. Nieje nič jednoduchšie ako inzerovať tam, kde ľudia vyhľadávajú dané produkty. Reklama je formou PPC t.j platíte iba pri kliknutí na vašu reklamu. Neplatíte za jej zobrazenie.
  2. reklama v obsahovej sieti – reklamné texty a banere, ktoré sa zobrazujú na internetových stránkach po celom internete. Príkladom zapojených stránok do tejto obsahovej sieti môže byť SME.sk alebo PORADA.sk. Najväčšou obsahovou sieťov na svete je Google Adsense a najčastejšou formou spoplatnenia je formou PPC  t.j platíte iba za kliknutie na reklamu a nie za jej zobrazenie
  3. reklama na sociálnych sieťach (Facebook) – zobrazuje sa formou doporučených príspevkov na “stene” cieľovej skupiny ľudí alebo ako doporučená skupina na pravej strane obrazovky

7. SEO – optimalizácia internetových stránok pre vyhľadávače

Na Slovensku používa až 99,8% internetových užívateľov internetový vyhľadávač Google. Z tohto dôvodu každý SEO optimalizuje svoje internetové stránky a obchody iba pre tento internetový vyhľadávač.

Internetové vyhľadávače zobrazujú výsledky vyhľadávania na zadané kľúčové slovo t.j slovo, ktoré chcete vyhľadať. Internetový vyhľadávač zobrazý výsledky vyhľadávania podľa svojich interných a prísne tajných pravidiel. Každá spoločnosť, ktorá sa špecializuje na SEO optimalizáciu internetových stránok, optimalizuje tieto stránky na základe pár známych kritérii (ktoré sú už viacmenej zastarané a nemusia sa už používať) a podľa svojich vlastných skúseností.

8. Sociálne siete – Facebook, Twitter, Youtube, ..

Sociálne siete sú špecializované internetové stránky na komunikáciu medzi užívateľmi a zdieľaním informácii medzi sebou. Sociálne siete môžeme využiť aj pri internetovom predaji a to nasledovne:

  1. vytvorením a budovaním komunity zákazníkov
  2. informovaním zákazníkov o zľavách a akciách
  3. nenútene “posúvať” informácie zákazníkom aby ich zdieľali svojim priateľom na sociálnych sieťach
  4. propagovať svoje služby a výrobky
  5. komunikovať so zákazníkmi, riešiť cez sociálnu sieť problémy so zakúpenými produktami
  6. získať od zákazníkov spätnú väzbu

Najznámejšie sociálne siete na Slovensku sú

  1. Facebook – komunikácia, zdieľanie informácií, plánovanie aktivít
  2. Azet – komunikácia
  3. Youtube – nahrávanie a prezeranie videa
  4. Twitter – zdieľanie krátkych textov so svojimi doberateľmi tzv. “follower-mi”
  5. iné

9. BLOG

BLOG je internetová služba, ktorá vo väčšinou zdarma umožuje zdieľať informácie na internete formou písania denníka. Pomocou takejto služby je možné nepriamo propagovať svoje produkty. Príkladom takejto aktivity je blog, ktorý práve čítate.

Príklad blogov, ktoré sú k dispozícii zdarma:

  1. blog.sme.sk
  2. wordpress.com
  3. tumblr.com
  4. blog.etrend.sk
  5. blog.pravda.sk
  6. iné

10. Internetové fóra – internetové diskusie

Internetové fóra slúžia výhradne na komunikiáciu medzi svojimi užívateľmi. Zvyčajne sú takéto fóra uzavreté, vyžadujú registráciu a špecializujú sa iba na jednu oblasť. Príkladom sú IT fóra (www.pcforum.sk), ekonomické fóra (porada.sk), poradenské fóra a podobne.

Pomocou internetových diskusných fór môžeme zodpovedať našim klientom prípadné problémy (relatívne k nášmu biznisu) iných ľudí a tým si budovať renomé. V každom našom príspevku si môžeme v pätičke uviesť odkaz na nášu internetovú stránku alebo obchod.

Príkladom internetových diskusných fór sú:

  1. diskusie.sme.sk – najznámejšie a najväčšie všeobecné diskusné fórum na slovensku
  2. www.porada.sk – najväčšie ekonomické internetové diskusné poradenstvo
  3. diskusie.etrend.sk – diskusná sekcia ekonomického týždenníka
  4. www.modrykonik.sk – zamerané pre tehotné a mladí mamičky
  5. iné

11. Internetová analytika

Internetová analytika a vlastne samotná analytika sa zameriava na zber dát a ďalších dôležitých informácií, na základe ktorých je možné sledovať  správanie sa návštevníkov na našich internetových stránkach a obchodov. Týmto sledovaním potom môžme odhaliť veci, ktoré môzme vylepšiť.

Reálnym príkladom môže byť zistenie, ktoré produkty v internetovom obchode sú navštevované, ale nenakupujú sa. Týmto môžme odladiť cenu produktu alebo zistiť na stránkach produktu chyby a následne ich eliminovať.

Na internete existuje veľký počet analytických nástrojov, ktoré sú aj zdarma. Asi najznáješím a najpoužívanejším analytickým nástrojom na internete je služba Google Analytics.

12. Newsletter – emailový spravodaj

Newsletter alebo slovenským názvom emailový spravodal resp. zasielanie noviniek pomocou emailu. Je to jednoduchý spôsob na zasielanie informácií, noviniek, akcií, zliav svojim zákazníkom. Efektívnosť newslettrov sa dá merať napríklad počtom doručených, otvorených alebo prečítaných emailov, počtom kliknutí na tlačítko umiestnené v emaile a podobne. Efektívnosť takéhoto emailovej marketingovej kampane zvyšuje personalizovanosť emailu pomocou optimalizovania textového obsahu a dizajnu.

Pozor si treba dať hlavne na súhlas prijímateľa emailu, ktorý  vám musí udeliť. Inak môžete dostať pokutu od Úradu na ochranu osobných údajov.

Príkladom špecializovanej služby na rozosielanie newslettrov je služba Mailchimp, ktorá je dokonca do určitého množstva odoslaných emailov ZDARMA.

13. Guerilla marketing

Guerilla marketing je vlastne realizovanie marketingu nepriamym spôsobom. Príkladom môže byť umiestnenie svojho loga internetového obchodu ako profilového obrázka na sociálnych sieťach. Potom každý, kto uvidí váš príspevok, uvidí aj vaše logo. Ďalej to môže byť umiestnenie odkazu na váš internetový obchod do príspevku v internetovej diskusii. Umiestnenie vášho produktu ako výhru do súťaže a tým vlastne propagovanie vašej spoločnosti a produktu.

14. PR články

PR články môžu byť priamo reklamné články alebo informatívne články o vašej spoločnosti, predávanom produkte alebo inej téme, ktoré sú potom umiestnené za úplatu na internetový portál, navštevovaný vašou cieľovou skupinou potencionálnych zákazníkov.

Inými slovami je to umelo vytvorený článok/text, umiestnený za úplatu na inú internetovú stránku, s cieľom marketingovo osloviť časť z ich čitateľov. Príkladom môžu byť PR člány umiestnené na stránkach ekonomického týždenníka www.eTrend.sk


Všetky hore spomenuté témy budú detailnejšie prebraté a popísané v ďalších článkoch na tomot blogu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *